Fogszabályozás, gyermekfogászat

• Előkészítés fogszabályzó kezeléshez
  • Tej- és maradandó fogak ellátása
  • Prevenció: szájhigiénés oktatás gyakorlattal
  • Fogszabályozás
  • Kismama szűrés, gondozás, ellátás

Gyakori tévhit, hogy a tejfogak egészségének megőrzése nem fontos, hiszen “úgyis nő majd új”. Az idő előtt elvesztett tejfogak, a maradó fogak torlódásához vezethetnek. Továbbá a szuvas tejfogak mellet előtörő maradó fogak nagyobb esélyel szuvasodnak, mint az egészséges szájban lévők.

Sajnos az egyértelmű élettani hátrányok mellet számolnunk kell a gyerekkori ápolatlan, rossz fogazat káros pszihológiai hatásaival is. Ha nem tanulunk meg vigyázni kezdetektől fogaink épségére később ezt már jóval nagyobb erőfeszítések árán tudjuk csak megtanulni. Illetve ha kiskorunkban sok problémánk, fájdalmunk, illetve kellemetlen fogorvosi bevatkozáshoz kötődő emlékünk van, ez későbbiekben félelemhez, szorongáshoz vezet fogainkkal, illetve a fogorvossal kapcsolatban. Ez sajnos azt eredményezheti, hogy elhanyagoljuk fogainkat és fogorvoshoz is csak akkor fordulunk ha már fáj. Ilyenkor rendszerint csak nagyobb, kellemetlenebb beavatkozással orvosolható a probélma (“circulum vitiosom”).

Rendezetlen fogazat nem csak esztétikai problémákat vet fel. Szabálytalanul álló fogak tisztítása, egészségének megőrzése lényegesen nehezebb, gyakran szinte kivitelezhetetlen feladat. Rágószervünk egészséges működése szempontjából elengedhetetlen az alsó és felső fogív pontos, rendezett érintkezése, mely eléréséhez sokszor fogszabályzó kezelés szükséges. Amennyiben fogaink nem érintkeznek megfelelően, nehezitetté válik a falatok összerágása, a rágóizület is túlterheltté válhat mely különböző fájdalmak kialakulásához vezethet.